فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا ساز
یکی از عمیق‌ترین نیازهای انسان، ارتباط او با خداوند است. رابطه تکوینی و فقر ذاتی انسان نسبت به خدا فطرت خداجویی انسان را اشباع نمی‎کند. بنابراین انسان نیازمند ارتباطی اختیاری با خداوند است که جلوه‌ای از فقر ذاتی اوست. این ارتباط اختیاری که بالطبع متضمن گفتگو با خداوند است می‌تواند پاسخی به فطرت خداجوی انسان باشد و نیاز ذاتی او را در مرتبه فعل اختیاری تأمین نماید. گفتگو با خداوند که می‌تواند شکل‌ها و شیوه‌های متعددی را به خود اختصاص دهد، دعا و نیایش نام دارد که یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فرهنگ دینی است. یعنی همه ادیان الهی بر طبق فطرت انسانی به بحث دعا و نیایش پرداخته‌اند. در دین مبین اسلام نیز، دعا یکی از زمینه‌های ارتباط با خداست، و چون انسان‌ها دارای مراتب مختلف هستند، دعا نیز دارای مراتب متفاوت خواهد بود. مراتب مختلف دعا در متون دینی نیز مورد توجه قرار گرفته است. صحیفه سجادیه در این زمینه یک منبع غنی است. لذت دعا و جلوه‌های زیبای آن در این مراتب متفاوت است. در این نوشتار به تبیین مراتب مختلف دعا و جایگاه زیبای آن از منظر عرفانی است. محرم ماه قیام و پیام است. ماهي كه به نام فرياد مناديان آزادي و آزادگي در تاريخ جهان شناخته مي شودو هرساله عاشقان حق و حقيقت همنوا با كاروان كربلا ، شور و شعورعاشورايي را احيا مي كنند و عشق به خاندان اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام را در دلها زنده نگه مي دارند. محرم گاه رها شدن روح انسان‏‌ها از زندان نفس است . زمان تفكر درماهيت قيامي است كه بقاي دين وانسانيت را تضمين كرد. محرم زمان آموختن رسم زندگي از سرور آزادگان جهان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) است . بزرگ مردي كه در واپسين لحظات حيات پربار خويش با جمله" اگر دين نداريد لااقل آزاده باشيد" دشمنان دين را به رهايي از اسارت و بندگي نفس فراخواند. قيام خونين سومين پيشواي شيعيان جهان در پس غبار قرن ها هنوزرنگ و بوي تازه دارد. واقعه عاشورا كامل ترين نمونه تقابل كفر و ايمان و مبارزه حق عليه باطل است كه آثار آن در تمام ابعاد تاريخ شيعه و زندگي آزادگان و آزادانديشان جهان مشهود است. واقعه عاشورا يك رويداد ساده نيست، يك دانشگاه، يك مكتب و يك بينش است .فرصتي ارزشمند براي آموختن مهمترين درس ذلت‌گريزي، ستم‌ستيزي و حمايت از دين و پايبندي به آداب و اصول اسلامي است . اميد است تا محرم امسال جوانان و آينده سازان ايران اسلامي بتوانند با تفكر و تعمق درواقعه كربلا و تمسك به ريسمان مودت اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام در مسير سعادت و كمال گام بردارند و نمونه اي از وارستگان مكتب عاشورا باشند. حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. اهمیت انفاق و صدقه در اسلام : انفاق از بزرگترین چیزهایی است که اسلام به آن اهمیت داده و برای آن به وسایل گوناگون و طرق مختلفی از قبیل زکات ، خمس و کفارات مالی و سایر اقسام فدیه و انفاقات واجب و صدقات مستحب و همچنین از راه وقف ونذر ، متوسل شده است . هدف اسلام از تشریع این مقررات واجب و مستحب ، این است که سطح زندگی طبقه محروم و مستضعف اجتماع ، که نمی توانند نیازمندیهای خود را بر طرف سازند ، بدینوسیله بالا بیاید . اسلام می خواهد همه شئون زندگی جامعه را به گونه ای منظم و مرتب نماید که ضامن سعادت دنیا و آخرت باشد و بواسطه آن انسان با معارف الهی و اخلاقی انسانی ، در یک زندگی پاکیزه دور از رذایل اخلاقی زیست کند . این جز با یک زندگی خوشی که از نظر آسایش و صفا و صمیمیت در همه افراد جامعه مشابه باشد ، میسر نمی شود و چنین زندگی جز با اصلاح حال همگان و رفع نیازمندیهای زندگی ایشان ، امکان پذیر نیست و راهش این است که افراد جامعه ، از آنچه دارند در راه پر کردن خلأهای اجتماعی که همان نیازمندیهای طبقه محروم است ، صرف نمایند . در قرآن خداوند با مضامین گوناگون توانگران را به انفاق و بخشش سوق داده و بدینوسیله اهمیت آن را خاطر نشان ساخته است . وَ أَنفِقُواْ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ وَ لَا تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلىَ التهَّْلُكَةِ وَ أَحْسِنُواْإِنَّ اللَّهَ يحُِبُّ الْمُحْسِنِينَ . از مال خود در راه خدا انفاق کنید و خود را به هلاکت نیندازید و نیکوئی و احسان کنید که خدا نیکوکاران را دوست دارد (6). يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتىِ‏َ يَوْمٌ لَّا بَيْعٌ فِيهِ وَ لَا خُلَّةٌ وَ لَا شَفَاعَةٌوَ الْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ:اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از آنچه به شما روزى کردیم انفاق كنيد! پيش از آنكه روزى بیاید كه نه کسی برای گشایش خود چیزی تواند خرید و نه دوستی و شفاعتی بکار آید و کافران ، همان ستمگرانند. (7) َأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَ مِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الْأَرْضِ : ای اهل ایمان ! انفاق کنید از بهترین آنچه اندوخته اید و از آنچه برای شما از زمین می رویانیم .(8)إِنَّ الْمُصَّدِّقِينَ وَ الْمُصَّدِّقَاتِ وَ أَقْرَضُواْ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا يُضَاعَفُ لَهُمْ وَ لَهُمْ أَجْرٌ كَرِيمٌ :همانا مردان و زنانی که در راه خدا به فقراء صدقه و احسان کنند و به خدا قرض نیکو دهند ، خدا احسان آنها را چندین برابر سازد و پاداش با لطف و کرامت نیز عطا کند . (9)مَن جَاءَ بِالحَْسَنَةِ فَلَهُ عَشرُْ أَمْثَالِهَا وَ مَن جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يجُْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ : هر كس كار نيكو انجام دهد اورا ده برابر آن پاداش خواهد بود و هر كس كار بدى انجام دهد، بیش از پیش از کار بدش کیفر نخواهد داشت و بر آنها ستمی نخواهد رفت .(10) سایت قلمرو معرفت/ ghalamrowmarefatsite - مجموعه آثار دکتر پیمان آزاد
سایت قلمرو معرفت/ ghalamrowmarefatsite
ان الله جمیل و یحب الجمال و هوالاجمل الجمالات

مجموعه آثار دکتر پیمان آزاد
ارسال در تاريخ سه شنبه بیست و یکم اردیبهشت ۱۳۸۹ توسط قلمرو معرفت

مجموعه آثار دکتر پیمان آزاد




  1. درمان با عرفان مولوی (روان شناسی مولوی )
  2. مولوی چگونه مولوی شد ؟(قطره)
  3. واقعیت درمانی
  4. خوشبختی
  5. کمال طلبی ، کمال گرایی
  6. عشق وعقلانیت  (البرز)
  7. دوازده گام تا وادی عشق
  8. غلبه برخشم و احساس تنهایی (البرز)
  9. خشونت
  10. هویت (انسان هویتی و انسان حقیقتی )
  11. توبه نصوح (تفسیر روان شناسی  دگرگونی انسان )
  12. وسواس های فکری
  13. کلید فهم مثنوی (الماس های مولوی )
  14. ترس ازمرگ (تفسیرروان شناسی )
  15. خودشناسی برای همه
  16. آگاهی و دگرگونی (البرز)
  17. عاشقی پایان بیگاری (البرز)
  18. زندگی بدون احساس گناه
  19. احساس گناه (درمان )
  20. قبله جان (کاربرد مثنوی در خودشناسی)
  21. رنج های روحی (هیرمند)
  22. تامل در خویش (هیرمند)
  23. در حسرت پرواز ( حکایت نفس در شعرشاملو و سپهری )(پیکان )
  24. آدم و حوا (البرز)
  25. کلید آشتی
  26. اسطوره عشق و ازدواج (البرز)
  27. انسان سالم (البرز)
  28. مثنوی زبان معرفت (البرز)
  29. مثنوی آینه حقیقت نما (عرفان مولوی )
  30. روند تغییر درخودشناسی
  31. خودشناسی
  32. بیگاری بس است (هیرمند)
  33. خشونت و خلاقیت (هیرمند)
  34. راز شکوفایی انسان ( البرز)
  35. روان شناسی انسان سالم (البرز)
  36. غلبه بر ترس و اضطراب (البرز)
  37. درمان اضطراب و افسردگی (البرز)
  38. شوق بیداری
  39. مانیفست!
  40. واپسین تاملات (حاصل عمر)
  41. انسان ذهن است و دیگر هیچ (البرز)
  42. بربام های آسمان (البرز)
  43. معمای رهایی ذهن (البرز)
  44. الفبای آگاهی (بیدگل)
  45. چکیده حکمت مثنوی ( کلید فهم مثنوی )
  46. عصبیت و عقلانیت
  47. تمثیلات و تاملات
  48. انسان درمحاصره 
  49. صادق هدایت به روایت  پیمان آزاد
  50. چگونه مولوی، مولوی شد؟ رابطه عرفان و عقب ماندگی اجتماعی (قطره)
  51. بلای اثبات خود (پیکان )
  52. ما بیدار نمی شویم !
  53. غرور عصبی  (پیکان)
  54. بازپروری روانی (درمان )
  55. زن (روابط زناشویی خود را بهتر بشناسیم )
  56. زندگی ( درس هایی برای یک زندگی بهتر )
  57. اضطراب ، وسواس و ترس های باز دارنده

ترجمه ها، رمان ها، و مجموعه های شعر

  1. شبکه فکری (اثر کریشنا مورتی ) (هیرمند)
  2. واپسین گفتار (اثر کریشنا مورتی )
  3. زندگی پیش رو (اثر کریشنا مورتی)
  4. نامه های کریشنا مورتی (پیکان )
  5. ذهن مصلوب (مجموعه شعر)
  6. تاراج (مجموعه شعر )
  7. وسوسه های ممنوع (البرز) (رمان )
  8. مروز هم از آفتاب خبری نیست (آسیم )(رمان )
  9. قتلی که هرگز اتفاق نیفتاده بود(البرز)(رمان )
  10. روزگار تلخ (رمان )
  11. عقوبت (رمان )
  12. شیطان ومسیح (رمان )
  13. آخر الزمان (رمان )
  14. رویای ناتمام البرز (رمان )
  15. هیچ کس به حرف های من گوش نمی دهد!(رمان)
  16. دختری از محله هارلم (هورویتز) (رمان)
  17. داستان های نیمه تمام (مجموعه داستان کوتاه )